Home Catalunya Ruta pels espais naturals del riu Llobregat

Ruta pels espais naturals del riu Llobregat

escrit per Cris 28/03/2019

Quan pensem que de petits ens parlaven del riu Llobregat com un riu contaminat, encara no ens fem creus del què hi hem vist fa uns dies. Descobrir aquest indret gràcies a la ruta gastronòmica que fem pel Prat pel blog de Barcelona és molt més, ha estat un regal. Ens sembla increïble descobrir un espai protegit de gran bellesa paisatgística i on hi viuen espècies úniques a tocar del port i de l’aeroport de Barcelona. Aquests són els 5 llocs que hem descobert de ruta pels espais naturals del riu Llobregat. Us els deixem marcats en aquest mapa:

Mirador d’avions

“Mira, aquest va cap a Londres!”, diu en Carles amb el mòbil a la mà. Un friki dels avions com ell té baixada una aplicació que li indica cap on van o d’on venen els avions que ens sobrevolen. El trànsit al mirador d’avions del Prat és constant i la sensació que et passin per sobre i tan aprop a la Cris li fa una mica de respecte i a en Carles, li encanta! La veritat és que el mirador és a l’entrada dels espais naturals del riu, però ja s’intueix que la zona promet.

El mirador d'avions del Prat a la ruta pels espais naturals del riu Llobregat

Mirador de Cal Lluquer

Si voleu tenir bones vistes del riu Llobregat i la seva desembocadura, comenceu la ruta pels espais naturals del riu Llobregat, al mirador de Cal Lluquer. El recorregut surt de l’aparcament de Cal Tet i està marcat com a part de l’itinerari 3. Quan hi arribeu, hi ha una torre d’observació. Pugeu-hi, és des d’allà on hi ha unes bones vistes de la zona. Més a la vora, veiem l’estany de cal Tet, on viuen diferetns aus aquàtiques com cabussets o ànecs grisets, que pensem que explorarem un altre dia. Avui, sino, ens tancaran els altres espais on volem arribar.

Els avions sobrevolen la ruta pels espais naturals del riu Llobregat

La Carretera de la Bunyola

L’itinerari segueix ressenyint la carretera de la Bunyola, per on, pel mig, hi passa el canal amb el mateix nom. Un espai envoltat de vegetació típica del delta: jonqueres, prats humits, canyissars i estanys litorals. La veritat és que fins ara només haviem sobrevolat aquest espai tornant d’algun dels nostres viatges. Però des d’allà dalt no s’aprecia la bellesa d’aquest entorn, que ens sembla mentida que s’hagi pogut conservar d’aquesta manera. Ens sorprèn encara més veure força tortugues, tot i que desconeixem si són o no espècies invasives.

Tortugues a la ruta pels espais naturals del riu Llobregat

Antiga caserna dels Carrabiners

La ruta segueix enmig de canyissars que en poca estona ens porten fins a l’entrada d’uns edificis abandonats. És l’antiga caserna dels Carrabiners, construïda el 1844. El cos s’hi va instal·lar per controlar el contraban de tabac i vigilar la costa, però també va participar en el salvament de vaixells i persones. Hi van estar fins el 1940, quan el règim franquista els va fer fora per la seva afinitat amb els republicans.

Som uns autèntics fans dels llocs abandonats i passejar per estances que fa menys d’un segle van estar ocupades per militars, ens fa pensar que el lloc que visitem no deuria ser tan diferent llavors. S’hi respira tranquil·litat, està poc concorregut i al costat d’una platja sense gent (protegida). A més, als voltants més propers, només hi ha vegetació. Òbviament, si mirem més lluny, veiem les grues del port i diferents nuclis urbans que ens porten de nou a la realitat. Però per una estona tenim la sensació de ser en un lloc privilegiat.

L'antiga caserna dels Carrabiners, un must a la ruta pels espais naturals del riu Llobregat

L’Edifici del Semàfor

L’Edifici del Semàfor és el més llunyà i el nostre preferit de la ruta pels espais naturals del riu Llobregat. S’hi arriba a través d’una passarel·la de fusta que protegeix els aiguamolls que hi ha sota. És un lloc súper fotogènic i ens sembla força solitari, ja que només ens creuem una parella i un runner.

Aquest lloc es va construir el 1887 com una torre de control per regular el trànsit marítim. La seva funció era avisar el castell de Montjuïc d’incidències i naufragis. Es comunicaven a través de banderes i ens sembla que els guaites havien de tenir molt bona vista! Perquè quan localitzem Montjuïc no el trobem precisament proper.

Mentre desfem el camí de tornada, ens adonem de la quantitat de vegades que hem passat per sobre d’aquest paratge sense ser conscients de la seva bellesa.

L'edifici del Semàfor, el nostre preferit a la ruta pels espais naturals del riu Llobregat

Informació pràctica

• Teniu dos aparcaments a la zona. El de Cal Tet és més proper a l’entrada dels espais naturals i del mirador d’avions. En canvi, el del Tanatori queda una mica més lluny, però és més gran.
  • Tingueu en compte que els espais naturals tenen horari. De dimarts a diumenge de 9 a 19h. Però entre l’1 de novembre i el 31 de març tanquen a les 17h.
  • Nosaltres hem fet l’itinerari 3, però també podeu resseguir l’1 i el 2 que us porten a diferetns estanys. A la web del delta del Llobregat trobareu els altres recorreguts i altres espais naturals del delta per visitar.
  • Sigueu respectuosos amb els camins marcats i no camineu per zones fora dels límits. Penseu que en aquests espais protegits hi viuen i s’hi reprodueixen espècies úniques a Catalunya.
  • No sempre els avions que aterren al Prat ho fan sobrevolant el mirador d’avions, perquè depenen del vent. Quan nosaltres vam arribar-hi vam gaudir de 20 minuts d’aterraments, però després el vent va canviar i van deixar de passar. Paciència i sort!

Potser també t’agrada

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada